Spelend leren in groep 1-2

In de groepen 1 en 2 staat spelend leren centraal. Kleuters leren het meeste van de interactie met elkaar en door te spelen. We bieden een rijke, veelzijdige leeromgeving aan. Wij werken ontwikkelingsgerichtaan het beginnend leren tellen en lezen.

Thematisch werken

In de kleutergroepen werken we met leerzame thema’s die passen bij de belevingswereld van uw kind. U kunt denken aan de seizoenen, maar ook aan bijvoorbeeld thema’s als het restaurant. De kinderen doen activiteiten die aansluiten bij het thema en de ontwikkelingshoeken in de groep passen we hier zoveel mogelijk op aan. We richten bijvoorbeeld een restaurant in, bestellen van een menu, bedienen elkaar en leren tellen bij het ‘betalen’.

Duidelijke structuur

Kinderen ervaren rust en structuur bij een duidelijke dagindeling. Door onze dagritmekaarten zien ze hoe we de dag beginnen, bijvoorbeeld in de kring, met gym of spelend werken. Ook zien ze wat ze daarna gaan doen. Als de activiteit voorbij is, haalt de leerkracht deze weg zodat de kinderen weten wat de volgende activiteit is. Elke dag heeft een andere kleur en zo is ook indeling van de week duidelijk. Gymmen doen de kleuters twee keer in de week. Dat vinden we belangrijk voor de motorische ontwikkeling. De meeste kleuters vinden dit heerlijk om te doen. 

In het zonnetje

Elke dag mogen twee kinderen een hulpje van de leerkracht zijn. Deze worden in het zonnetje gezet, mogen naast de leerkracht zitten en krijgen extra taakjes.